Labels

Total Pageviews

Friday, November 9, 2012

Program Kesihatan Guru
Pemeriksaan Tekanan Darah dan Ujian Glucose

     Berikutan teguran pihak Nazir dan Jaminan Kualiti, dua minggu lalu, pihak sekolah telah melaksanakan program pemeriksaan kesihatan untuk guru-guru, dengan kerjasama Klinik  Kesihatan Jengka 23. Ujian glucose di kendalikan sendiri oleh saya,menggunakan kit Optium Exceed sementara pemeriksaan tekanan darah dikendalikan oleh jururawat terlatih.

      Hasil dari pemeriksaan ini mendapati 2 orang guru mempunyai kadar bacaan glucose  8, melebihi kadar maksima  normal 7.0, walaupun dalam keadaan berpuasa.  Pihak jururawat menasihati kedua orang guru ini, mengawal pemakanan dan diet harian.

       Sementara 5 orang guru lagi diminta membuat rujukan pemeriksaan lanjutan kerana mempunyai tekanan darah yang melebihi tahap normal, 120/80. Ada yang setinggi 190/110. Rata-rata guru wanita mempunyai tekanan darah yang rendah. Begitu juga bacaan glucose guru wanila antar 4 - 6 sahaja.
       
        Beberapa orang guru telah meminta ujian ulangan bagi tekanan darah tinggi, hasilnya tetap sama, kesian Cikgu Jefri, Cikgu Zamri dan Cikgu Roslinda.

        Walaupun ujian ini kecil sahaja, rata-rata guru melahirkan perasaan gembira, buat pertama kalinya sejak berkhidmat, menunjukkan pentadbir sekolah prihatin terhadap kebajikan guru. Pihak klinik kesihatan meminta sekolah membuat program ini, 6 bulan sekali dan akan menjalankan ujian kolestrol dan ujian pap smear untuk guru wanita dimasa akan datang. Satu aktiviti kecil, impaknya, menggembirakan.

        Selamat bercuti buat warga SK LKTP J23, semuga 2013, akan membuka lembaran baru buat kita semua.

 Boleh caya ke....hi hi hi hi

 Cikgu Jafri

Tekun meneliti, sebab kali pertama menjalani ujian glucose

  Cikgu Nurul Atieka

 Ustazah Mazura

 Cikgu Zambrie, sedang berbincang, nak ambil bp, tapi ragu-ragu

 Masih ragu-ragu

 Cikgu Jezrina

 2 orang Jururawat dari Klinik Kesihatan Jengka 23, jutaan terima kasih

Berbincang selepas bp diambil

No comments: